תהליך הנגשת אתר

למה להנגיש?

הנגשת אתר מעניקה יתרונות רבים במגון תחומים:

  1. הגדלת נתח השוק אליו האתר פונה, ובכך הגדלת הפוטנציאל העסקי.
  2. שיפור שוויון ההזדמנויות לאנשים בעלי מוגבלויות, אשר יכולים למצוא יתרונות בשימוש באינטרנט אף יותר מאחרים.
  3. שיפור נגישות האתר למנועי חיפוש ולכן הגברת נראות האתר בתוצאות החיפוש.
  4. עמידה בחוק שוויון ההזדמנויות (הקיים), ובתקנות חוק הנגישות (הקרב ובא) המחייב הנגשת אתרים הנותנים שירותים ציבוריים.

שלבים עיקריים בתהליך הנגשת אתר

בניית דו"ח עמידה בתקן הנגישות

על מנת לעמוד בתקני הנגישות על האתר לעמוד ברשימה של סעיפים שמטרתם להבטיח את שמישותו עבור אנשים בעלי מוגבלויות. ככל שרמת הנגישות הרצויה גבוהה יותר (A, AA, AAA) כך עולה כמות הסעיפים ודקדקנותם.

היות ואתרי אינטרנט כוללים בדרך כלל מרכיבים חוזרים, האתר מחולק לפי מרכיבים אלו, המכונים "תבניות". תבניות יכולות להיות הבאנר העליון של האתר הכולל לרוב גם את התפריט הראשי, תבנית יכולה להיות גם מודול "צור קשר" המופיע בכל עמודי האתר או תפריט צד קבוע וכדומה. עמודים מרכזיים באתר ורכיבים בודדים

(כמו למשל התחברות לאתר באמצעות שם משתמש וסיסמא) יכולים להיות תבניות גם הם.

לאחר חלוקת האתר לתבניות, נבדקת כל תבנית מול מעל 60 סעיפים הבודקים עמידה באספקטים שונים של התקן. עבור סעיפים בהם האתר "נכשל" נכתבות המלצות מפורטות לתיקונים הנדרשים עבור חברת הפיתוח של האתר.

הטמעת המלצות הדו"ח באתר

תהליך הטמעת ההמלצות על ידי הצוות הטכני של הלקוח מלווה לכל אורכו ועבור כל תבנית. לכל אורך התהליך ניתן מענה לשאלות צוות הפיתוח באשר לדרך הטובה ביותר להטמעת ההנחיות, ובמידה וקיימות מגבלות טכניות (מבנה האתר, טכנולוגיות הנמצאות בשימוש) נבדקות אפשרויות חלופיות.

QA להטמעה ובדיקה מחודשת של עמידה בתקן

בדיקה נוספת של כל התבניות על מנת לוודא שההטמעה אכן בוצעה במלואה, וחיפוש הפרות אפשריות נוספות שייתכן ונוצרו בתהליך ההטמעה.

הוצאת התקן מול עמותת הנגישות

הפניית האתר לעמותת הנגישות האחראית על בדיקת עמידת האתר בתקן, מילוי הטפסים הנדרשים ובניהם פירוט הפונקציונליות של האתר עבור גולש בעל מוגבלויות.